Kobieta z prowincji

reżyserAndrzej Barański

1984

reżyseria Andrzej Barański
scenariusz (wg powieści Waldemara Siemińskiego pod tym samym tytułem) Andrzej Barański
zdjęcia Ryszard Lenczewski
muzyka Henryk Kuźniak

wykonawcy Ewa Dałkowska, Ryszarda Hanin, Bożena Dykiel, Kazimierz Wichniarz, Aleksander Fogiel

nagrody Nagroda FIPRESCI i Nagroda Forum Młodego Kina na MFF w Berlinie Zachodnim, 1986
Nagroda Specjalna Jury na X FPFF w Gdańsku, 1985

WALDEMAR SIEMIŃSKI, KOBIETA Z PROWINCJI, 1987

Radziłam sobie jak mogłam, przeważnie gałganami. Z gałganów, ze szmat, jak z piachu bat. Materiały, skrawki, połatane, sprute, łachy, ścinki. Farbowałam, przerabiałam, sprzedawałam. Ja lubię wymyślać, coś z tego tworzyć i pracować swobodnie. Wtedy czuję się wolna i zadowolona. (…) Nie wiem, ale czasem jest mi niebiańsko radośnie. To moment, trwa krotko, ale nawiedza mnie często. To błyski szczęśliwego dzieciństwa? Bo nieraz w duże święta, kiedy odpoczywam, miewam chwile tęsknoty za mamą i tatą, rodziną – zostały nas cztery siostry w Luźmierzu.

ALEKSANDER JACKIEWICZ, MOJE ŻYCIE W KINIE, "KINO", 1988, NR 7

Barański nazywa swoje realizacje rodzajem oglądu etnograficznego. Takim oglądem jest też książka Siemińskiego, z której reżyser czerpie. Jak to się czyta i z jakim wspaniałym człowiekiem się obcuje! (…) To wszystko jest też w filmie. Postać Anny grana przez Ewę Dałkowską i jej los. To dążenie bohaterki ku przeszłości psychologicznie i "biologicznie" umotywowane: wędrówka na starość ku źródłom. (…) Nędza jest wierną towarzyszką Anny. W dodatku pierwsza wojna światowa, następnie druga wojna, pacyfikacja Żydów… I strach. (…) Nic dziwnego, że Andrzeja Barańskiego, który lubi widzenie świata w cząstkach, gdyż każda z nich – powiada – pulsuje dramatem, pociągnęła postać Anny i jej "spojrzenie na czas jakby trochę z pozycji mrówki dziejowej".

Kobieta z prowincjiKobieta z prowincji 

okresy historyczne